.....

تبلیغات

3 ddba8a90-38fb-4acd-a711-50a50a7dfbad

عنوان مقاله: اهداف استراتژیک در تجارت الکترونیک
مولف/مترجم: شهریار عزیزی، حسن قربانی
موضوع: تجارت الکترونیک
سال انتشار(میلادی): 2006
وضعیت: تمام متن
منبع: ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 175
تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات مدیریت  http://www.system.parsiblog.com/
چکیده: به کارگیری و استقرار موفقیت‌آمیز تجارت الکترونیک به وجود یک برنامه و استراتژی مدون و مشخص نیازمند است. بدون وجود استراتژی مناسب تجارت الکترونیک ممکن است کلیه تلاشهای شرکت در راستای استقرار تجارت الکترونیک با شکست مواجه شده و ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی و زمانی حتی بقای سازمان نیز با تهدید روبه‌رو شود. گام اولیه و اساسی تدوین استراتژی بدون شک تدوین و طراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک در چارچوب سلسله مراتب اهداف یعنی چشم انداز، رسالت و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت سازمانی است. در این مقاله برمبنای فرایند برنامه ریزی استراتژیک، اهداف استراتژیک این فرایند در چارچوب چشم‌اندازها، رسالت و اهداف برای فعالیت در محیط الکترونیک تشریح می شود.


مقدمه
موج تجارت الکترونیک تقریبا همه شرکتها را در تمامی اقتصادها تحت تاثیر قرار داده است و این شرکتها ناگزیر از ورود به عرصه تجارت الکترونیک هستند. گام اولیه و اساسی تدوین استراتژی بدون شک تدوین وطراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک است. اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک همانند یک چراغ راهنما، تمامی تلاشها و اقدامات را در راه استقرار مناسب تجارت الکترونیک و کسب مزیت رقابتی در عرصه دنیای الکترونیک را تسهیل می کند. با عنایت به اهمیت وجود اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک در این مقاله به چگونگی تدوین این اهداف پرداخته می شود.
چشم انداز تجارت الکترونیک
یکی از مهمترین وظایف مدیران عالی سازمان و متصدیان تدوین استراتژی تجارت الکترونیک، تعیین چشم‌انداز تجارت الکترونیک سازمان است. چشم اندازهای برتر و عالی تجارت الکترونیک چیزی فراتر از اهداف تجاری و یا درآمدی را منعکس می کنند. چشم اندازهای قوی و مناسب کارکنان را هماهنگ کرده و سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری بیشتر در سازمان تشویق می‌کند. وجود چشم انداز قوی، کارا و مناسب علائمی را به بازار می فرستد که نشان‌دهنده توانایی سازمان جهت کسب رهبری بازار و تسلط بر بازار است (RAYPORT & JAWORSKI, 2002, PP 15-16). میلر (1996,PP 40-42) در تعریف چشم‌انداز بیان می دارد که چشم انداز مقصد نهایی است که جامع، گسترده و آینده نگر است. چشم انداز آرزوهای آینده سازمان را نشان می دهد و ابزارهای رسیدن به آن را مشخص می کند. به عبارت دیگر چشم انداز وضعیت ممکن و مطلوب آینده سازمان است. سازمان با تدوین چشم‌انداز تجارت الکترونیک وضعیت موردنظر و مطلوبی را که قصد دارد در آینده به آن برسد را مشخص می کند و جایگاه خود را در بازار الکترونیک روشن می سازد. نقش چشم انداز را در تعیین وضعیت مطلوب آینده سازمان را می توان درقالب شکل (1) مشاهده کرد.
 
همانگونه که در شکل (1) مشاهده می‌شود در زمان فعلی (وضعیت موجود) که وضعیت سازمان را در مقطع زمانی (TO) نشان می دهد سازمان موقعیت مشخصی در بازار الکترونیک دارد. ممکن است درحال حاضر سازمان فقط یک وب سایت داشته باشد و هیچگونه فروش اینترنتی نداشته باشد و جزء پیروان و رقبای کم اهمیت بازار الکترونیک تلقی شود. سازمان با تدوین استراتژی مناسب تجارت الکترونیک تلاش می کند که به وضعیت مطلوب در زمان موردنظر (TN) دست یابد.ادامه درادامه مطلب
ادامه مطلب
درباره : مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : اهداف استراتژیک در تجارت الکترونیک،تجارت الکترونیک ,
بازدید : 651
تاریخ : پنجشنبه 25 مهر 1392 زمان : 1:32 | نویسنده : داوودقادرزاده | نظرات (2)
سه بخش تاثيرگذار تجارت الكترونيك بر صادرات كالاو خدمات عبارت از تاثيرات بانكداري الكترونيكي بر تسهيل صادرات، تاثيرات بيمه الكترونيكي بر تسهيل صادرات و شناسايي گمركات الكترونيكي بر تسهيل صادرات است.
 تاثيرات بانكداري الكترونيكي بر تسهيل صادرات
ساعت كار شبانه روزي، مكان جغرافيايي نامحدود، افزايش ظرفيت خدمات بانكي، ايجاد فرمت هاي استاندارد پيام ها، هماهنگ كردن سيستم هاي مختلف پرداخت، ارايه ارزان تر خدمات بانكي، امكان تجزيه و تحليل مبادلات مشتريان و كسب اطلاعات ارزشمند در مورد نيازها و ترجيحات آن ها، افزايش سرعت مبادلات بانكي، بهبود روابط با مشتريان، به كارگيري اسناد تجاري الكترونيكي، به كارگيري امضاي الكترونيكي و تشخيص هويت الكترونيكي، فراهم ساختن زمينه تجارت كارآمد براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان داخلي، ايجاد هماهنگي لازم براي ارتباط با بانك هاي خارج از كشور، از جمله تاثيرات مثبت بانكداري الكترونيكي بر تسهيل صادرات عنوان مي شود.
اما مسايل و مشكلات عمده در به كارگيري بانكداري الكترونيكي عبارتند از:
 فقدان زيرساختار شبكه بانكداري تجاري، فقدان مقررات EFT ، كمبود نيروي انساني براي ايجاد و حفظ شبكه، وجود قوانين مبتني بر كاغذ در بازكردن حساب، اعطاي وام _و ...، عدم آگاهي در مورد خدمات و مزاياي بانكداري الكترونيكي، مقاومت در مقابل تغيير، عدم دسترسي به سرمايه لازم.
 تاثيرات بيمه الكترونيكي بر تسهيل صادرات
تاثير بيمه الكترونيكي بر تسهيل صادرات و بررسي وضعيت چند كشور نمونه در مورد بيمه الكترونيكي به شرح زير است:
ايجاد امكان مقايسه قيمت ها و شرايط بيمه و انتخاب محصول بيمه اي با پايين ترين قيمت براي مشتريان، كاهش كار كاغذي، كاهش هزينه هاي پردازش اطلاعات و فرم ها، بهبود كارآيي پذيره نويسي، توزيع، اداره و تسويه ادعاهاي خسارت، تسهيل و تسريع فرآيند بيمه، ايجاد استاندارد مشترك براي انجام امور بيمه اي از طريق اينترنت، در دسترس بودن 24 ساعته، ارايه محصولات جديد براي فروش اينترنتي.
اما محدوديت هاي فني و قانوني، عدم وجود قانون امضاي الكترونيكي، اتكاي قوانين بر مستندات كاغذي، يكسان نبودن فرمت اسناد بيمه اي (عدم استاندارد بيمه نامه ها)، عدم اطمينان مشتريان از محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصي آن ها در هنگام عقد قرارداد و پس از آن مهارت كم بيمه گران براي استفاده از تجارت الكترونيكي، عدم وجود بستر مخابراتي مناسب، عدم وجود بستر فرهنگي مناسب، عدم وجود طرح جامع IT در صنعت بيمه از جمله مسايل و مشكلات عمده در به كارگيري بيمه الكترونيكي است.
تاثيرات گمركات الكترونيكي بر تسهيل صادرات
 اتوماسيون فرآيندهاي روزمره گمركي، يكسان سازي رويه ها و ساده شدن رويه ها براي صادركنندگان، مستندسازي الكترونيكي با استفاده از ساختار مشترك، ايجاد ارتباط اينترنتي بين ادارات نظارتي، ارايه خدمات شبانه روزي و بدون تعطيل، كنترل بهتر و دقيق تر محموله و مسافر قبل از ورود به گمركات، نظارت هاي گمركي با كارآيي بيش تر، جمع آوري بهتر عايدات، افزايش شفافيت در امور گمركي تعدادي از تاثيرات گمرك الكترونيكي بر تسهيل صادرات است.با اين وجود مسايل و مشكلات عمده در به كارگيري گمركات الكترونيكي نيز عبارتند از: ضعف بستر فرهنگي جهت استفاده از گمرك الكترونيكي، مهارت كم تجار در استفاده از سيستم گمرك الكترونيكي و ضرورت اخذ انواع گواهي و مجوز از سازمان هاي متعدد جهت صدور كالا.
 «شناسايي تاثيرات بانكداري الكترونيكي، بيمه الكترونيكي و گمركات الكترونيكي بر تسهيل صادرات كالاوخدمات» نام طرحي است كه اجراي آن را «مركز مطالعات مديريت و بهره وري ايران» (وابسته به دانشگاه تربيت مدرس) به عهده داشته است. 
توصيه هاي سياستگذاري در حوزه بانكداري الكترونيكي
 با توجه به اين كه مهم ترين موانع بهره گيري از فرصت هاي بانكداري الكترونيكي جهت تسهيل صادرات كالاها و خدمات عبارتند از: ريسك امنيتي (امكان مداخله هكرها و نفوذ سيستم بانكي) فقدان زيرساختار شبكه بانك هاي تجاري، عدم آگاهي در مورد خدمات و مزاياي بانكداري الكترونيكي و وجود قوانين مبتني بر كاغذ در افتتاح حساب، اعطاي وام و ساير امور بانكي هستند بنابراين جهت رفع موانع موجود، راهكارها و توصيه هاي زير ارايه مي شود:
 1- تيم هاي تخصصي جهت تامين امنيت شبكه بانكداري الكترونيكي كشور تشكيل شود تا صادركنندگان با خاطري آسوده از امكانات و فرصت هاي بانكداري الكترونيكي در صادرات كالاها و خدمات استفاده كنند.
  2- زيرساختار شبكه بانك هاي تجاري كشور بهبود يابد تا زمينه براي ارايه خدمات موردنياز صادركنندگان فراهم شود.
     3- از طريق وب سايت بانك ها و ساير رسانه ها در مورد خدمات و مزاياي بانكداري الكترونيكي جهت تسهيل صادرات كالاها و خدمات به ويژه براي صادركنندگان اطلاع رساني كافي صورت گيرد.
   4- در قوانين سنتي مبتني بر كاغذ بانك ها در زمينه افتتاح حساب، اعطاي وام و ساير امور بانكي مربوط به صادرات كالاو خدمات بازنگري صورت گيرد.
 توصيه هاي سياستگذاري در بيمه الكترونيكي
 مهم ترين موانع بهره گيري از فرصت هاي بيمه الكترونيكي جهت تسهيل صادرات كالاها و خدمات عبارت از: عدم وجود قانون امضاي الكترونيكي، اتكاي قوانين بر مستندات كاغذي، عدم اطمينان مشتريان از محرمانه نگهداشتن اطلاعات شخصي آن ها، مهارت كم بيمه گران براي استفاده از تجارت الكترونيكي، عدم وجود بستر مخابراتي و فرهنگي مناسب هستند بنابراين جهت رفع موانع موجود راهكارهاي زير توصيه مي شود:
 1- امضاي الكترونيكي در زمينه امور بيمه اي صادرات كالاها و خدمات به رسميت شناخته شود.
   2- مستندات الكترونيكي در زمينه امور بيمه اي صادرات كالاها و خدمات به كار گرفته شود.
  3- قوانين لازم جهت حفظ محرمانگي اطلاعات شخصي صادركنندگان در استفاده از بيمه الكترونيكي وضع و اجرا شود.
       4- آموزش هاي لازم براي آشنايي بيمه گران با فن آوري اطلاعات به ويژه تجارت الكترونيكي ارايه شود تا از مهارت لازم براي استفاده از مزاياي بيمه الكترونيكي برخوردار شوند.
        5- بستر مخابراتي مناسب براي استقرار بيمه الكترونيكي جهت تسهيل صادرات كالاو خدمات فراهم شود.
        6- براي ايجاد بستر فرهنگي لازم براي استفاده از بيمه الكترونيكي در فرآيند صادرات كالاو خدمات برنامه هاي آموزشي لازم تهيه، تدوين و اجرا شود.
   توصيه هاي سياستگذاري در گمركات الكترونيكي
     مهم ترين موانع بهره گيري از گمركات الكترونيكي جهت تسهيل صادرات كالاها و خدمات عبارتند از:
  - نبود تضمين كامل در قبال محموله هاي ارسالي از طريق سيستم الكترونيكي 
  - ضرورت اخذ انواع گواهي و مجوز از سازمان هاي متعدد جهت صدور كالا
  - ضعف بستر مخابراتي جهت استفاده از گمرك الكترونيكي در صادرات كالاها و خدمات
   - مهارت كم تجار در استفاده از سيستم گمرك الكترونيكي 
 - ملاحظات امنيتي: جاسوسي، خرابكاري و حملات تبهكارانه
    - ضعف بستر فرهنگي جهت استفاده از گمرك الكترونيكي 
  با توجه به موانع فوق الذكر راهكارهاي زير توصيه مي شود:
 1- بازمهندسي فرآيندهاي صادرات كالاها و خدمات و جلوگيري از موازي كاري و كارهاي تكراري توسط سازمان هاي متعدد 
 2- تقويت بستر مخابراتي كشور جهت استفاده بهتر از مزاياي گمرك الكترونيكي در صادرات كالاها 
    
 3- آشناسازي تجار با مزاياي گمرك الكترونيكي و نقش آن در تسهيل صادرات كالاو خدمات
    
 4- تقويت سيستم امنيتي گمركات الكترونيكي كشور به منظور جلوگيري از جاسوسي، خرابكاري و اقدامات تبهكارانه. 
 روزنامه سرمايه، شماره 584 به تاريخ 1/8/86، صفحه 7 (كشاورزي و بازرگاني ) درباره : مقالات , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : روزنامه سرمايه،تاثير تجارت الكترونيك بر تسهيل صادرات كالاو خدمات،كشاورزي و بازرگاني ،گمركات الكترونيكي،گمرك ،بيمه الكترونيكي ,
بازدید : 896
تاریخ : سه شنبه 02 مهر 1392 زمان : 21:36 | نویسنده : داوودقادرزاده | لینک ثابت | نظرات (0)

امروزه تجارت بيش از 30‌درصد از توليد ناخالص داخلي را در عرصه جهاني در بر مي‌گيرد و براساس برآوردها پيش‌بيني مي‌شود اين مقدار در سال 2020 به بيش از 50‌درصد برسد. با توجه به اين حجم عظيم از تعاملات تجاري، بهره‌گيري بهينه از ابزارهاي مبتني بر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات گريزناپذير است.

امروزه تجارت بيش از 30‌درصد از توليد ناخالص داخلي را در عرصه جهاني در بر مي‌گيرد و براساس برآوردها پيش‌بيني مي‌شود اين مقدار در سال 2020 به بيش از 50‌درصد برسد. با توجه به اين حجم عظيم از تعاملات تجاري، بهره‌گيري بهينه از ابزارهاي مبتني بر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات گريزناپذير است.
طبق بررسي‌هاي «آنكتاد» در سال 2009، اتلاف زمان يكي از مهم‌ترين موانع غيرفيزيكي در تجارت است و هر روز صرفه‌جويي معادل نيم‌درصد تعرفه تجاري است و از طرف ديگر، 7درصد تجارت بين‌‌المللي صرف هزينه اداري امور لجستيك مي‌شود.
فقدان شفافيت و دوباره‌كاري امور در تجارت سنتي باعث افزايش هزينه‌هاي عمومي به‌ويژه در كشورهاي در حال توسعه مي‌شود. براساس بررسي‌هاي آنكتاد در سال 2009، مي‌توان با بهره‌گيري از نظام‌هاي مبتني بر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در تجارت بين‌المللي هر سال بيش از 100‌ميليارد‌دلار صرفه‌جويي كرد.
در واقع رشد سریع تجارت جهانی سبب شده است که فرآیند سنتی در تجارت (مذاکره خصوصی، عقد قرارداد، اجرای قرارداد و تبادل پول) کارآيی خود را به تدریج از دست بدهد و با استفاده از علوم و فن‌آوری‌های جدید (تجارت و کسب‌و‌کار الکترونیکی) سرعت کار (معاملات) افزایش پیدا کند.
توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان يک استراتژي اقتصادي مطرح است که به تعادل بين سهم نسبي آن کشور از جمعيت جهان و سهم نسبي آن از تجارت جهاني مي‌انجامد. بايد توجه داشت که موفقيت در اجراي راهبرد جهش و توسعه صادراتي و دستيابي به اهداف آن مستلزم حرکت‌هاي مختلفي است که از آن جمله مي‌توان به تسهيل تجاري و بهبود روابط بين‌الملل اشاره کرد. در اين راستا، تجارت الکترونيکي يکي از مهم‌ترين ابزارهايي است که تا حد زيادي شاخص‌هايي نظير افزايش کارآيي تجاري، آزادسازي و شفاف‌سازي اطلاعات و توسعه روابط علمي، فرهنگي و تجاري در سطح بين‌الملل را در راستاي جهش و توسعه صادراتي براي کشور تامين مي‌کند.
فاکتورهای موفقیت در بازاریابی الکترونیکی
چهار عامل برای موفقیت در بازاریابی الکترونیکی وجود دارد. این فاکتورها بر دیدگاه شرکت و مشتری تاثیر داشته و همه آنها برای تضمین موفقیت نیاز به مواجه شدن با یکدیگر را دارند.
الف) سود برای مشتری؛‌
ب) توانایی برقراری ارتباط آنلاین برای جلب رضایت مشتری؛‌
ج) اداره وب‌سایت‌ها؛
د) ادغام فرآیندهای تجاری فعلی. ‌
ادامه درادامه مطلب

ادامه مطلب
درباره : مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : تاثير تجارت الكترونيك بر افزايش دانش صادراتي مديران ،تجارت الکترونیک،مدیریت،دانش،دانش صادراتی،صادرات ,
بازدید : 630
تاریخ : سه شنبه 02 مهر 1392 زمان : 21:29 | نویسنده : داوودقادرزاده | نظرات (0)
.....

صفحات سایت

تعداد صفحات : 4
تبلیغات

نهمین کنفرانس بین المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم

جستجو

کدهای اختصاصی
بالای صفحه